تبلیغات
شرکت بازسازی ساختمان | لاکچری مینیمال | آبنما برکه - اصول کوه پیمایی - دوستداران طبیعت

شرکت بازسازی ساختمان | لاکچری مینیمال | آبنما برکه

بازسازی , دکوراسیون داخلی , آبنما , شومینه , طراحی پلان

مدیر سایتگروه طراحی و معماری

به سایت ما خوش آمدید

آرشیو مطالب

لیست کامل مطالب سایت

شرکت بازسازی ساختمان | لاکچری مینیمال | آبنما برکه

بازسازی , دکوراسیون داخلی , آبنما , شومینه , طراحی پلان
بازسازی | بازسازی منزل | بازسازی و تعمیرات ساختمان

درباره سایت
موضوعات
پیوندها
روزانه ها
صفحات جانبی
امکانات سایت
آمار کل
بازدید
امروز
بازدید
دیروز
بازدید
ماه قبل
بازدید
این ماه
بازدید
آخرین بازید
بروزرسانی
نعداد مطالب
مطلب
نویسندگان
پنجشنبه 13 مهر 1391  ساعت 04:34 بعد از ظهر نظرات
نویسنده: گروه طراحی و معماری

اصول کوه پیمایی

کوهپیمایی، فعالیتی پر طرفدار در سراسر جهان است. ازجمله جذابیت ها و ا نگیزه های موجود در این رشته از فعالیت ها، تامین سلامت، شادابی، ارتباط با طبیعت، انگیزه های اجتماعی و در نهایت لذت کشف و ماجراجویی است.

کوهپیمایی به معنای راهپیمایی در کوه است و با کوهنوردی تفاوت دارد. پیمایش مسیرهای کوهستانی، بدون استفاده از ابزارهای فنی کوهنوردی و درگیر شدن با مسیرهای سنگی و یخی را کوهپیمایی می نامند.

کوهپیمایی مسئولانه و سازگار با محیط زیست را ترویج کنیم. اصل بر این است که به سلامت ما و محیط کوهستان آسیبی نرسد!


برنامه ریزی

- هرگز تنها به کوهستان نروید، تعداد اعضای یک گروه مناسب حداقل سه نفر است. همۀ اعضای گروه نیز باید از مسیر و برنامۀ پیش رو شناخت و آگاهی داشته باشند.

- برنامۀ یک کوهپیمایی صحیح، باید متناسب با تجربه، تجهیزات، مهارت و آمادگی جسمانی همۀ افراد گروه برنامه ریزی شود.

- آگاهی از وضع هوا بسیار مهم است. زمانی که پیش بینی هوای ناپایدار اعلام شود، اصل بر تعویق برنامه به زمان دیگری است. وضعیت هوا به ویژه در کوهستان بسیار متغیر است. پس اگر با شرایطی برخلاف پیش بینی ها روبرو شدید، فورا اقدام به بازگشت کنید. گروه شما باید همواره آمادگی، زمان و تجهیزات لازم برای روبرو شدن با هوای بد را داشته باشد.

- همواره اطلاعات خود را دربارۀ منطقه و مسیرهای کوهپیمایی، کامل و نکات ویژه را یادداشت کنید.

- اصل بازگشت را در برنامه ریزی رعایت کنید؛ پیش از ساعت 14 اقدام به بازگشت می کنیم.

- شخص با مسئولیتی را در جریان برنامۀ خود بگذارید، بگویید از چه مسیری و با چه کسی می روید و طبق برنامه، کی باز خواهید گشت. زمانی که بازگشتید به او اطلاع دهید. اگر تاخیر خواهید داشت یا دچار مشکل شدید او را در جریان بگذارید.

- در هر برنامه تجربیات جدیدی کسب می شود، دفترچه یادداشت و مداد همراه داشته باشید و نکات ویژه، خلاصه برنامه، زمانبندی و ... را یادداشت کنید.

گام برداشتن و تنفس درست در کوهپیمایی مهم است، گام های شما باید کوتاه، آهسته و پیوسته باشد. تنفس منظم و ارادی، انجام دم از بینی و بازدم از دهان است.

مسیریابی

- نقشه خوانی و مسیریابی، از مهارت های پایه ای است که کوهنوردان باید آن را بیاموزند. نقشه و ابزار بهره گیری از آن مانند قطب نما و  GPS برای کوهستان نیز کاربرد دارند، زیرا در شرایط خاص  می تواند سودمند باشد.

- هرگز از مسیرهای اصلی خارج نشوید و زمان لازم را برای مسیر بازگشت در نظر بگیرید. مسیر کوهپیمایی نباید پرشیب، سنگی و در کنار پرتگاه باشد.

- هرگز ندوید.

مواد غذایی و نوشیدنی

مواد غذایی باید شامل پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها به نسبت 1:1:4 باشد. مقداری از مواد غذایی را برای شرایط اضطراری نگهداری کنید.
پروتیین ها مانند : گوشت، سویا، پنیر، تخم مرغ، شیرخشک و ...
چربی ها مانند : پنیر، شکلات، ماهی و  ...
کربوهیدرات ها مانند : شکر، برنج، ماکارونی، شیرینی، میوه خشک و ...

آب

بدن آب زیادی در کوهپیمایی از دست می دهد. یک فرد 70 کیلویی حداقل 2 لیتر آب در روز نیاز دارد.        سعی کنید آب کافی و مورد نیاز خود را از منزل ببرید. همراه داشتن یک فلاسک کوچک آب گرم، به ویژه در کوهپیمایی زمستانی بسیار ارزشمند است. یک نوشیدنی گرم جدا از این که لذت بخش است، ممکن است حیاتی نیز باشد.

- مصرف آب میوه و شربت، به دلیل از دست رفتن املاح و آب فراوان از بدن در کوهپیمایی ضروری است. شربت مناسب می تواند ترکیبی از پودر  ORS آب لیمو و آب یا ترکیب نمک، شکر، آب و ... باشد.

- مواد غذایی سبک، خشک، بدون نیاز به گرم کردن روی شعله، سبزیجات و میوه های خشک و ... برای کو هپیمایی مناسب هستند.

- از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی مصنوعی و شیمیایی پرهیز کنیم.

- با آمادگی جسمانی به کوهستان برویم تا بیشتر لذت ببریم تا از آسیب دیدگی و بروز حوادث نیز پیشگیری شود.

- برای آمادگی جسمانی می توانیم 3 جلسه در طول هفته، فعالیت هایی مانند نرمش، حرکات کششی و ورزش های هوازی ( دویدن، شنا، دوچرخه سواری ) انجام دهیم.

تجهیزات لازم برای کوه پیمایی

- کیف بقا که هر کوهپیما به راحتی می تواند جمع آوری کند، شامل قطب نما، پتوی نجات، چاقو، شمع، کبریت، مداد و کاغذ، کیسه های پلاستیکی، قرص های الکل جامد، سوزن و نخ، و وسایل کمک های اولیه و ... است.

- پوشاک مناسب کوهستان شامل سه لایه است :

لایۀ اول ( زیرین ) از جنس فیلیس ( پلی پروپیلن یا پلی استر یا ... ) با این ویژگی که گرمای بدن را حفظ کرده، دیر خیس و زود خشک می شود.

لایۀ دوم ( میانی ) نیز می تواند از جنس فیلیس ضخیم، که نوعی از آن ضد باد نیز بوده، سبک و راحت است، دیر خیس و زود خشک می شود.

لایۀ سوم ( بیرونی ) باید ضد باد، ضد آب و با قابلیت تنفس باشد و حتما کلاه متصل نیز داشته باشد. استفاده از پوشاک بیرونی به رنگ های قرمز، فسفری، نارنجی و زرد در کوهستان مزایای زیادی دارد.

- جوراب، دستکش و کلاه مناسب که ضخیم و از جنس فیلی و یا پشم است.

در هنگام خریدن پوشاک، موارد مهمی مانند وزن، گرما، قابلیت تنفس، زمان لازم برای خشک شدن و اندازه بودن را در نظر داشته باشید. همچنین، دو لایه لباس سبک و نازک بسیار بهتر و گرمتر از یک لایه لباس ضخیم و سنگین است.

- کفش کوهپیمایی باید ساقدار، سبک، راحت و از جنس چرم باشد. زیرۀ آن ضخیم، با انعطاف کم و دارای اصطکاک باشد، همچنین گرم و ضد آب بودن آن ضروری است.

- گتر مکمل یک کفش کوهپیمایی است و از نفوذ برف به داخل کفش جلوگیری کرده و همچنین مانع خیس و کثیف شدن کفش و شلوار می شود.

- کوله پشتی نیز تاثیر بسیار فراوانی بر سلامتی و راحتی شما دارد. یک کوله پشتی 40 لیتری، برای برنامه های کوهپیمایی یک روزه مناسب است. شما باید تمام وسایل مورد نیاز را همراه ببرید و داخل کوله پشتی به شکل مناسبی بچینید.

- چراغ پیشانی کوچک با همراه داشتن باطری اضافه ضروری است.

- باتوم یک وسیلۀ بسیار اساسی برای کوهپیمایی است که ضمن کاهش فشار بر روی زانوها و ستون فقرات، موجب مصرف کمتر انرژی کوهپیما می شود؛ همچنین به حفظ تعادل شما کمک می کند.

- عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب نیز ضروری هستند. در هوای آفتابی برای محافظت بهتر، از کلاه آفتابی نیز بهره بگیرید.

محیط کوهستان

- دست یابی به مناطق کوهستانی با نگرشی مسئولانه حق ماست. می بایست همواره در حین اجرای برنامه ها نسبت به کوهستان، با حساسیت برخورد کنیم و مراقب طبیعت باشیم.

- مواد زائد تجزیه نشدنی ( فلز، شیشه و پلاستیک ) در کوهستان باقی می مانند و به محیط زیست آسیب می رسانند. تنها راه حل، حمل مواد زائد به شهر است.

- زباله های تجزیه شدنی مانند پسمانده های غذایی، پوست میوه ها و کاغذ نیز برای تجزیۀ کامل در طبیعت، به زمان طولانی ( حتی یک سال ) نیاز دارند. ریخت و پاش آن ها در طبیعت، چشم انداز زشتی ایجاد می کند و موجب آلودگی محیط می شود.

- به فرزندان خود آموزش دهیم که از دفع ادرار و مدفوع در رودها و نزدیکی چشمه ها و جویبار و نقاط پرتردد خودداری کنند.

توصیه های ویژه

- برای کسب اطلاعات در مورد مسیر، با راهنمایان کوهستان مستقر در ایستگاه های مسیرهای اصلی مشورت کنید و هشدارهای آن ها را در مورد شرایط مسیر و ... جدی بگیرید.

- مزاحم دیگران نشویم و اجازه دهیم گروه هایی که سریع تر حرکت می کنند از ما عبور کنند.

- با پرهیز از ایجاد سر و صدا در طبیعت، در حفظ آرامش کوهستان بکوشیم و دیگر کوهنوردان را به انجام این امر ترغیب کنیم.

- حضور در کوهستان، با احتمال خطر و حوادث گوناگون همراه است. ممکن است امکان کمک فراهم نباشد، با در نظر گرفتن این واقعیت، به این فعالیت بپردازید و خود را مسئول سلامت و حفظ جانتان بدانید. فعالیت های شما نباید اطرافیان یا محیط پیرامون را به خطر اندازد.

- به کوهستان نرفتن یا ادامه ندادن صعود در شرایط نامناسب، ارزشمند است.

منبع : بروشورهای آموزشی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران

نظرات مطلب
آخرین عناوین
آرشیو
نویسندگان
تقویم
برچسب ها
کلیه حقوق این سایت محفوظ است. طراحـ ـقالبـ: ـنقاشــ