تبلیغات
شرکت بازسازی ساختمان | لاکچری مینیمال | آبنما برکه - استاندارد آسانسور و کلیه فضاهای وابسته به آن

 

 خدمات ما  مشاوره رایگان                                     

      بازسازی   

بازسازی و بهسازی  دکوراسیون داخلی مسکونی  دکوراسیون اداری و فروشگاه  طراحی و ساخت آبنما و برکه  طراحی و ساخت شومینه و باربیکیو  طراحی نقشه و پلان ویلا

 

 

اسلاید شو

 

بازسازی

 

ازی, بازسازی منزل, بازسازی خانه و آپارتمان, بازسازی ساختمان, تعمیرات ساختمان, بازسازی آپارتمان بازسازی, بازسازی منزل, بازسازی خانه و آپارتمان, بازسازی ساختمان, تعمیرات ساختمان, بازسازی آپارتمان

                                                              

 
 
 

 

خاص و حرفه ای

 

 

روش بازسازی و بهسازی نوین

گالری تصاویر بازسازی و دکوراسیون داخلی مسکونی

گالری تصاویر بازسازی و دکوراسیون داخلی اداری و شاپینگ و مطب

گالری تصاویر طراحی و ساخت آبنما و برکه

گالری تصاویر طراحی و ساخت شومینه

 طراحی نقشه و پلان معماری ویلا

 

 

 

 

استاندارد آسانسور و کلیه فضاهای وابسته به آن

نظرات () |



استاندارد آسانسور
شرط اول مبحث 15 مقررات ملی ساختمان

سال 1377 به علت حوادث متعدد آسانسوری كه باعث كشته شدن تعدادی از هموطنانمان گردید، شورای عالی امنیت ملی تشكیل جلسه داد و پس از تصمیم گیری نهایی یك مقررات مختصر در مورد ایمنی آسانسورها تدوین نمود و در سال 1377 استاندارد ویرایش اول را نوشته و از تیر ماه 77 اجرایی نمودند.
در تاریخ 1/1/1380 ویرایش دوم استاندارد نوشته و اجرایی شد. بر اساس استاندارد EN81 اروپا ورژن 1985 استاندارد ملی آسانسور را تدوین نمودند كه استاندارد ملی آسانسورهای الكتریكی به شماره 1-6303 و استاندارد ملی آسانسورهای هیدرولیك 2-6303 می باشد.
بازدید آسانسورها از 1/1/1382 در تهران و از 1/1/1387 در مشهد بر طبق استاندارد ملی به شماره 1-6303 و 2-6303 بازدید می شوند.

استاندارد چاه آسانسور 


1. دیواره های چاه آسانسور باید بدون شكاف باشند. تنها جاهای باز مجاز دربهای طبقات، دریچه های بازدید و سوراخهای محل عبور سیم بكسلها و كابلهای برق و فرمان می باشند.
2. دیواره های جانبی و سقف چاه آسانسور باید مقاومت مكانیكی كافی برای عملكرد ترمز ایمنی (پاراشوت) داشته باشند.
3. در صورتی كه چاه دارای دربهای اضطراری و بازرسی است حركات كابین منوط به بسته بودن كلیه این دربها نیز می باشد.
4. چاه بایددارای روشنایی مناسب در هر طبقه بوده و هوای داخل آن قابل تهویه طبیعی باشد.
5. هیچ وسیله ای غیر از تجهیزات آسانسور نباید از چاه آسانسور عبور داده شود.
6. حداقل ابعاد چاه، چاهك و موتورخانه بایستی متناسب با ظرفیت و سرعت آسانسور در نظر گرفته شود.

استاندارد موتورخانه آسانسور

1. سیستم محركه و قطعات گردنده بایستی در اتاق ویژه ای با دیوار و سقف و دربهای محكم كه تنها می تواند در دسترس افراد مسئول قرار گیرد، باشد.
2. فلكه های كشش و گاورنر به شرطی كه در هنگام بازرسی و تعمیرات و نگهداری در دسترس باشد می تواند در محوطه داخل چاه قرار گیرد.
3. موتورخانه نباید حاوی هر گونه وسایلی غیر از تجهیزات آسانسور باشد، مگر وسایل روشنایی – تهویه هوای موتورخانه و وسایل اطفاء حریق
4. موتورخانه باید در مقابل بارها و نیروهایی كه در معرض آن قرار می گیرد مقاوم باشد، گرد و غبار را به خود جذب نكند و كف آن لغزنده نباشد.
5. ابعاد موتورخانه باید به اندازه ای باشد كه سرویس و دسترسی به كلیه تجهیزات داخل آن آسان و ایمنی پرسنل نیز تامین شود. ارتفاع زیر سقف آن از روی سقف چاه حداقل 8/1 متر باشد.
6. یك یا چند قلاب باید جهت بالا بردن تجهیزات سنگین هنگام نصب یا در مواقع تعمیر، در سقف موتورخانه تعبیه شود.
7. درب ورودی موتورخانه باید متناسب با تجهیزات نصب شده در موتورخانه با حداقل عرض 6/0 و ارتفاع 8/1 متر باشد. دریچه ها با حداقل ابعاد 5/0 * 5/0 و دارای تحمل بار حداقل 2 نفر (حدود 2000 نیوتن) باید قفل دار بوده و بدون كلید از درون باز شود.

استاندارد ریل های راهنما

1. كابین و وزنه تعادل بایستی هر كدام بوسیله حداقل دو ریل راهنمای سخت، هدایت شوند.
2. توان و استحكام ریلها، متعلقات و اتصالات آنها باید جهت تحمل نیروهای ناشی از عملكرد ترمز ایمنی (پاراشوت) و همچنین انحنا و پیچش های ناشی از بار نامتعادل داخل كابین، كافی باشد.
استاندارد اتاقك (كابین) و وزنه تعادل
1. ارتفاع درب كابین و همچنین ارتفاع مفید كابین بایستی حداقل 2 متر باشد.
2. حداكثر سطح قابل استفاده كابین متناسب با وزن و حداقل آن متناسب با تعداد نفرات بایستی طبق جدولی كه در مطلب "دستور العمل های كاركرد و آزمون ها" درج شده است، در نظر گرفته شود.
3. كابین بایستی حتماً مجهز به ترمز ایمنی (پاراشوت) مناسب باشد.
4. كابین بایستی دارای روشنایی مناسب باشد.
5. دیواره ها، سقف و بدنه كابین می بایستی كاملاً پوشیده باشد، به جز ورودی كابین، دریچه اضطراری و محل های تهویه هوا.
6. در جلو آستانه كابین می بایستی صفحه ای جهت جلوگیری ورود پا به زیر كابین با ارتفاع حداقل 75 سانتی متر و لبه شیب دار 10 سانتی متر نصب شود.
7. كابین بایستی دارای درب باشد. درب های كشویی افقی و عمودی با حفاظت های خاصی جهت كابین به كار می روند.
8. درب كابین باید دارای وسیله ای الكتریكی باشد كه هنگام باز بودن یا باز شدن آن، كابین حركت نكند یا متوقف شود.
9. در محدوده تراز طبقه، در صورت لزوم بایستی بتوان درب كابین را با دست و اعمال حداكثر نیروی 300 نیوتن باز نمود.
10. سقف كابین بایستی تحمل وزن حداقل دو نفر را داشته باشد.
11. برای تسهیل بازرسی و سرویس آسانسور، روی سقف كابین تجهیزاتی به ترتیب زیر در محل مناسبی باید نصب گردد.
الف- یك كلید دو حالته جهت انتخاب وضعیت های عادی یا بازرسی
ب- دو عدد شستی برای حركت كابین در جهت های بالا و پایین با سرعت كم، حداكثر تا 63/0 متر بر ثانیه كه با فشار مداوم كار می كند.
ج- یك كلید توقف اضطراری دو حالته (stop )
12. هنگام انتخاب وضعیت بازرسی از روی كابین، فرمان آسانسور از شستی های داخل كابین و طبقات نباید امكان پذیر باشد ولی كلیه كلیدهای ایمنی باید كماكان موثر باشند.
13. وزنه های تعادل داخل قاب مربوط بایستی به طریقی باشند كه در اثر ضربات احتمالی شكسته نشده و از قاب خارج نشود.
14. دیواره ها، كف، سقف، قاب و كفشك های كابین و قاب وزنه باید مقاومت كافی در برابر نیروهای وارده در هنگام كاركرد عادی، عملكرد ترمز ایمنی و بر خورد احتمالی روی ضربه گیرها را داشته باشد و نباید از موادی ساخته شده باشد كه سریع آتش بگیرند یا در اثر گرما، گازهای خفه كننده ایجاد كنند.

استاندارد فواصل بین دیواره چاه كابین و فاصله بین كابین و وزنه تعادل

1. در آسانسورهای با درب كابین، فاصله بین سیل كابین و سیل درب های طبقات نباید از3 سانتیمتر بیشتر باشد.
2. فاصله بین كابین و متعلقات آن با وزنه تعادل و متعلقات آن حداقل می بایستی 5 سانتیمتر باشد. (متعلقات ثابت با متحرك 3 سانتیمتر و متعلقات متحرك با متحرك 5 سانتیمتر)
استاندارد سیم بكسل ها و ایمنی های مكانیكی (ترمز ایمنی – گاورنر – ضربه گیر)
1. سیم بكسل های متصل به كابین و وزنه تعادل می بایستی حتماً از جنس فولاد، حداقل 2 رشته با حداقل قطر 8 میلیمتر باشند و مخصوص آسانسور ساخته شده باند.
2. ضریب ایمنی سیم بكسل در صورتی كه تعداد سیم بكسل ها 3 رشته یا بیشتر باشند، حداقل 13 و در صورتی كه 2 رشته باشند، حداقل 16 می باشد.
3. حداقل نسبت بین قطر فلكه ها به قطر سیم بكسل 40 می باشد.
4. بارهای وارده می بایستی به صورت یكسان روی كلیه رشته های سیم بكسل توزیع گردد.
5. كلیه فلكه های گیربكس و هرزگرد بایستی دارای مانع خروج سیم بكسل از شیار باشند.
6. ترمز ایمنی (پاراشوت) صرفاً هنگام پایین آمدن كابین فعال بوده و به وسیله فك ها یا قرقره های درگیر با ریل ها در اثر افزایش سرعت كابین از گاورنر فرمان می گیرد، عمل می كند.
7. ترمز ایمنی (پاراشوت) برای آسانسورهای با سرعت حداكثر یك متر بر ثانیه حتماً از نوع لحظه ای یا نوع تدریجی (Progressive ) و برای سرعت های بیشتر از یك متر بر ثانیه حتماً از نوع تدریجی باشد.
8. ترمز ایمنی (پاراشوت) می بایستس ترجیحاً در پایین ترین قسمت كابین مستقر شده و پس از عمل كردن فقط با بالا آوردن كابین آزاد گردد.
9. وسیله ای الكتریكی باید قبل از عملكرد كامل ترمز ایمنی یا درست هنگام ایستادن كابین، موتور را از كار بیاندازد.
10. كنترل كننده های مكانیكی سرعت (گاورنرها) می بایستی متناسب با سرعت نامی آسانسور و رعایت مقررات مربوطه (EN81-9.9 ) تنظیم و ثابت شده باشد.
11. سیم بكسل گاورنر می بایستی با قطر حداقل 6 میلیمتر، دارای حداقل ضریب اطمینان 8 و بسیار انعطاف پذیر باشد.
12. كنترل كننده های سرعت (گاورنر) بایستی دارای وسیله ای الكتریكی باشد كه پس از عملكرد یا آزاد نكردن كابین از حركت آن جلوگیری نماید.
13. آسانسورها بایستی دارای ضربه گیرهای كابین و وزنه تعادل باشند كه در پایین ترین حد حركت كابین و وزنه تعادل و بر روی ستون هایی (سكوهایی) نصب می شوند و نوع مناسب آنها با توجه به سرعت و ظرفیت آسانسورها انتخاب می شود.
14. ضربه گیرهای سیار كه با كابین و وزنه تعادل در حركت هشتند، بایستی با ستون های (سكوهای) حداقل نیم متر ارتفاع كه در پایین ترین حد حركت كابین و وزنه تعادل (در چاهك) تعبیه شده اند تماس حاصل نمایید.
15. در هر صورت هنگام نشستن كابین روی ضربه گیرها بایستی فضای مناسب در چاهك به عنوان جان پناه وجود داشته باشد.

استاندارد سیستم محركه آسانسور

1. هر آسانسور باید حداقل یك سیستم محرك مخصوص به خود داشته باشد.
2. حركت دادن آسانسور به دو روش مجاز است:
الف- سیستم اصطكاكی (By traction ) با استفاده از سیم بكسل و فلكه و وزنه تعادل
ب- سیستم مستقیم (Positive drive ) این سیستم چه از نوع وینچی بدون وزنه تعادل و چه از نوع زنجیری فقط برای سرعت های كمتر از 63/0 متر بر ثانیه مجاز است.
3. آسانسور باید مجهز به سیستم ترمزی باشد كه در مواقع قطع منبع تغذیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان به صورت خودكار سیستم محركه را متوقف نماید.
4. سیستم ترمز باید بدون هیچگونه تاخیری پس از قطع مدار بازكننده ترمز، عمل نماید. (دیود با خازنی كه به طور مستقیم به ترمینال سیم پیچی ترمز متصل است، به عنوان یك وسیله تاخیر دهنده محسوب نمی شود.)
5. سیستم ترمز باید یك ترمز الكترومكانیكی (اصطكاكی) داشته باشد.
6. فشار كفشك های ترمز باید توسط نیروی فنر تامین شود.
7. ترمز باید دارای حداقل دو كفشك با لنت های نسوز باشد كه روی دیسك یا استوانه عمل می كنند.
8. استفاده از ترمز نواری ممنوع است.
9. وجود چرخ طیار یا وسیله دیگری برای رساندن كابین در حالت اضطراری تا سر طبقه ضروری است.
10. برای قسمت های گردنده در دسترس با سطح ناصاف نظیر زنجیرها، چرخ زنجیرها و چرخ دنده ها بایستی حفاظت موثری پیش بینی شود.
11. كلیه اجزای گردنده با سطح صاف بایستی به رنگ زرد باشد.

استاندارد لوازم و تجهیزات و حفاظت های الكتریكی

1. كنتاكتورهای اصلی طبق استاندارد CENELEC HD 419 و IEC 158.1.mod به صورت زیر طبقه بندی می شوند.
الف- برای موتورهای a.c كنتاكتورهای AC-3
ب- برای قدرت d.c كنتاكتورهای DC-2
2. رله ها طبق استانداردهای CENELEC HD 420 و IEC 158.1.mod
الف- AC-11 برای كنترل كردن الكترومگنت های AC
ب- DC-11 برای كنترل كردن الكترومگنت های DC
3. تغذیه موتورهای محركه اصلی چه از نوع DC و چه از نوع AC بایستی به وسیله دو كنتاكتور مستقل قطع شود.
4. موتورهایی كه به طور مستقیم به شبكه متصل می شوند بایستی دارای حفاظت در برابر اتصال كوتاه و اضافه بار الكتریكی باشند.
5. حفاظت اضافه بار الكتریكی (OVER LOAD ) پس از عمل كردن نباید به صورت خودكار به حالت اولیه برگردد.
6. چنانچه حفاظتی با افزایش درجه حرارت سیم پیچ موتور فرمان می گیرد، می تواند به طور خودكار پس از آنكه موتور به اندازه كافی خنك شد از مدار خارج گردد.
7. هر آسانسوری بایستی دارای سوئیچ های حد نهایی باشد كه در صورت حركت بیش از حد كابین آن را از حركت بازدارد. (برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی) این سوئیچ ها بایستی قبل از تماس كابین و وزنه تعادل با ضربه گیرها، عمل نماید. در چنین شرایطی آسانسور بایستی خارج از سرویس باقی بماند.
8. كلیه سیم كشی و كابل كشی های چاه و موتورخانه به جز روشنایی های آن بایستی در لوله یا كانال های مخصوص قرار گیرند.
9. در كابین بایستی وسیله ای تعبیه گردد كه به سهولت قابل تشخیص و دسترس بوده و جهت اطلاع به بیرون از چاه آسانسور در مواقع اضطراری استفاده شود. این وسیله می تواند زنگ، آیفون، تلفن و یا وسیله مشابه دیگری باشد كه با قطع برق نباید از كار بیفتد.
10. كلیه حفاظت های الكتریكی باید به صورت سری در مدار قرار گیرند.
11. كلیدهای توقف اضطراری (STOP ) در چاهك، روی سقف كابین و داخل كابین های بدون درب بایستی تعبیه گردد و باید از نوع دو حالته بوده و طوری باشد كه پس از قطع فقط بتوان دستی آن را به حالت اولیه برگرداند. (در مورد كابین های دارای درب نصب این كلید در داخل كابین مجاز نیست.)
12. از ولتاژهای خطرناك (110 به بالا) در تجهیزات چاه و كابین و درب های طبقات به جز محركه درب اتوماتیك كابین، پریزها و روشنایی ها نباید استفاده شود.
13. اشكالات قطعات الكتریكی نباید باعث عملكرد خطرناك آسانسور شود.
14. تابلو تغذیه برق، تابلو فرمان، سیستم محركه و اتاقك (كابین) باید سیستم اتصال زمین (EARTH ) مناسب داشته باشند.
15. در هر صورت در كلیه موارد الكتریكی آسانسور باید استانداردهای مربوطه رعایت گردد.
16. كلیدهای اصلی:
الف- هر آسانسور باید دارای یك كلید اصلی دو حالته باشد كه ظرفیت قطع بالاترین شدت جریان اصلی را داشته باشد این كلید نباید روشنایی های موتورخانه، چاه و كابین، هواكش كابین، پریزهای كابین و موتورخانه و زنگ اضطراری را قطع كند.
ب- كنترل كلید اصلی بایستی در نزدیكترین نقطه در دسترس ورودی موتورخانه باشد.
پ-كابل فرمان كابین بایستی مخصوص آسانسور ساخته شده و دارای انعطاف و استحكام كافی باشد.

دستورالعمل های كاركرد و آزمون ها

1. رنگ كلیدهای توقف اضطراری قرمز و تكمه زنگ اضطراری زرد و سایر تكمه ها، رنگی غیر از این دو رنگ دارند.
2. در كابین های بدون درب با درج علامت و نوشته از نزدیك شدن افراد و یا بار به آستانه درب جلوگیری شود.
3. جهت جلوگیری از دسترس افراد متفرقه بایستی علائم و نوشته های هشدار دهنده روی درب موتورخانه نصب گردد.
4. كلیدهای مختلف داخل موتورخانه برای یك یا چند آسانسور به تفكیك می بایستی مشخص شوند.
5. دستورالعمل مشروحی جهت چگونگی حركت دادن كابین به صورت دستی در مواقع اضطراری بایستی در داخل موتورخانه و در محل مشخصی موجود باشد.
6. پلاك ظرفیت كابین بر مبنای كیلوگرم و تعداد نفرات به همراه نام كارخانه سازنده بایستی با خط خوانا در داخل كابین در معرض دید مسافران نصب گردد.
7. نقشه های اجرایی و مشخصات فنی آسانسور و تجهیزات ایمنی از قبیل :
درب ها و قفل آن ها
كنترل كننده مكانیكی سرعت (گاورنر)
ترمز ایمنی (پاراشوت)
ضربه گیرها
ترمز سیستم محركه
طناب های فولادی و آویزهای آن بایستی توسط فروشنده مهر و امضا شده به خریدار تحویل شود.
8. قبل از بهره برداری عادی آسانسورها، حداقل بایستی عملكرد صحیح و كامل تجهیزات ایمنی آزمایش شده و صحت نقشه های اجرایی و مشخصات فنی موضوع ردیف بالا (10-7) كنترل شود.
9. در برگه گواهی آزمایشات مشخصات اصلی آسانسور و نتیجه آزمایشات فوق الذكر نوشته شوند.
10. آسانسورهای در حال بهره برداری بایستی توسط شخص یا گروه واجد صلاحیتی سرویس و نگهداری شوند.

استاندارد درب طبقه

1. درب طبقات باید فاقد هر گونه منفذ و لبه های تیز و برنده باشد و فاصله بین لبه ها و چهارچوب از 6 میلیمتر تجاوز ننماید.
2. درب ها و چهارچوب ها بایستی ترجیحاً فلزی و یا از جنسی ساخته شود مه با گذشت زمان تغییر شكل نیابد.
3. ارتفاع درب های طبقات حداقل دو متر باشد، كف درگاه بایستی مقاوم به بارهای وارده باشد.
4. نیروی بسته شدن درب های اتواتیك نباید در حدی باشد كه به اشخاص آسیبی برسد. نیروی لازم جهت جلوگیری از بسته شدن درب نبایستی از 150 نیوتن تجاوز كند. (بوسیله نیرو سنج)
5. هنگام عبور و یا گیر كردن مسافر بین درب ها، باید درب به صورت اتوماتیك باز شود.
6. به منظور تشخیص حضور كابین در طبقه در درب های لولایی دریچه ای با پوشش شفاف كه دارای مقاومت مكانیكی كافی باشد و در صورت شكسته شدن ریخته نشود باید تعبیه گردد. (شیشه 6mm سیم دار)
7. درب طبقه در هیچ شرایطی به جز هنگام توقف كابین مقابل همان طبقه نباید باز شود. (تا 20 سانتی متر بالا و پایین طبقات نیز مجاز می باشد)
8. درب طبقات بایستی دارای قفل با مقاومت مكانیكی كافی و مقاوم در مقابل گرد و غبار كه پس از قفل شدن تحت هیچ شرایطی باز نشده و حركت كابین منوط به اطمینان از قفل شدن آن (با وسیله الكتریكی و مكانیكی) باشد.
9. قفل ها بایستی به شكلی باشند كه در صورت لزوم از بیرون با كلید مخصوص توسط افراد مسئول باز شوند.
10. درب های طبقات پس از باز شدن اضطراری و در صورت رها شدن بایستی به صورت خودكار بسته شوند.


»


مرتبط با : ضوابط شهرداری و معماری و شهرسازی تهران پروژه ها کتابخانه نکات مهم در اجراء دانلود مباحث مقررات ملی ساختمان استانداردهای مهندسی عمران آئین نامه ها اصول معماری و نقشه کشی
برچسب ها : استاندارد آسانسور و کلیه فضاهای وابسته به آن- استاندارد موتورخانه آسانسور- استاندارد ریل های راهنما- استاندارد فواصل بین دیواره چاه كابین و فاصله بین كابین و وزنه تعادل- استاندارد سیستم محركه آسانسور- استاندارد لوازم و تجهیزات و حفاظت های الكتریكی- استاندارد درب طبقه-

علامت سوال
نویسنده : گروه طراحی و معماری
تاریخ : یکشنبه 1 بهمن 1391
زمان : 02:39 بعد از ظهر


 
بالای صفحه

 
 

  بازسازی | بازسازی و تعمیرات ساختمان | بازسازی منزل مطب آپارتمان کلینیک | شرکت بازسازی ساختمان | ساخت آبنما برکه | تهران بازسازی , دکوراسیون داخلی , آبنما صخره ای , طراحی پلان ,  لاکچری مینیمال سنتی ایرانی | آبنما برکه بازسازی , دکوراسیون داخلی , آبنما , شومینه , طراحی پلان بازسازی | بازسازی تعمیرات ساختمان | بازسازی منزل مطب آپارتمان | شرکت بازسازی ساختمان | ساخت آبنما برکه | تهران سیب آنلاین - بازسازی, بازسازی منزل, بازسازی خانه و آپارتمان, بازسازی ساختمان, تعمیرات ساختمان, بازسازی آپارتمان, آبنما صخره ای سنگی, حوض برکه فضای سبز باغ ویلا, نقشه و پلان ویلا بازسازی, بازسازی منزل, بازسازی خانه و آپارتمان, بازسازی ساختمان, تعمیرات ساختمان, بازسازی آپارتمان بازسازی, بازسازی منزل, بازسازی خانه و آپارتمان, بازسازی ساختمان, تعمیرات ساختمان, بازسازی آپارتمان بازسازی, بازسازی منزل, بازسازی خانه و آپارتمان, بازسازی ساختمان, تعمیرات ساختمان, بازسازی آپارتمان بازسازی, بازسازی منزل, بازسازی خانه و آپارتمان, بازسازی ساختمان, تعمیرات ساختمان, بازسازی آپارتمان سیب آنلاین - بازسازی, بازسازی منزل, بازسازی خانه و آپارتمان, بازسازی ساختمان, تعمیرات ساختمان, بازسازی آپارتمان, آبنما صخره ای سنگی, حوض برکه فضای سبز باغ ویلا, نقشه و پلان ویلا